Nemcsak a mikrochipek, hanem a kerékpáripar fővárosa is Tajvan
2024. április 21. 09:49
Tajvan nemcsak chipnagyhatalom, hanem a világ kerékpárgyártásának is a fővárosa. Ennek két óriása, a Giant és a Merida központja is a szigeten található, ez az szegmens ugyanis az ország második gazdasági erőközpontjának számít. Több tajvani kis- és középvállalat vívott ki magának meghatározó szerepet a világ kerékpárgyártásában beszállítóként.
2024. április 21. 09:49
16 p
5
1
53
Mentés
A szerző a Makronóm Intézet elemzője.
A világ első számú kerékpárgyártójának, a Giantnak a tornya, amelynek főhadiszállása Taicsungban található, Tajvan szigetének körvonalát követi. Ez a kialakítás Joshua Jih Pan sztárépítész munkáját és az általa alkalmazott jelképrendszert dicséri: a sziget nemcsak a TSMC-t, a félvezetőipar globális óriását hozta itt világra, amelynek chipjei nélkül nem működnének a mobiltelefonok, a számítógépek és az autók, hanem otthont ad a világ első és második számú kerékpárgyártójának, a fent említett Giantnak és a Meridának – utóbbi Európában Centurion néven is ismert. Kettejük mögött pedig számtalan beszállító sorakozik, amelyek szintén vezető szerepet töltenek be a saját szakterületükön, a láncok, a nyergek, a világítás, a fékek, a váltók és az akkumulátorok terén.
Kilencszáz vállalkozás
Az elmúlt fél évszázadban Tajvan csendben a kétkerekűek szigetévé vált – állapította meg a francia Le Monde helyszíni tudósításában. Az évek során sikerült alkalmazkodnia az alacsonyabb költségű országok versenyéhez, ellentétben Európával és az Egyesült Államokkal, amelyek hagyták, hogy a kerékpáriparuk kicsússzon a kezükből. Összesen kilencszáz vállalat – köztük sok családi kis- és középvállalat – osztozik az ágazat láncszemein, több mint 32 ezer embert foglalkoztat, és alkatrészeket szállít a világ minden tájára.
Ezek a kis cégek az ország második legnagyobb, több mint 2,8 millió lakosú városa, Taicsung körül csoportosulnak a sziget középnyugati részén. A beszállítók egyik fele a várostól délre, Csanghuában, a Merida környékén összpontosul. A másik északon, a történelmi Giant gyár közelében található.
A francia Decathlon 1992-ben e két központtól egyenlő távolságra, az ökoszisztéma szívében telepedett le, hogy a kerékpáripar nehézsúlyú és kimagasló központjává váljon. Ma a francia vállalat a tajvani gyártók egyik legnagyobb vásárlója – de nem az egyetlen.
Pedig a kerékpár nyilvánvalóan nem tajvani találmány, sőt, még csak nem is ázsiai hagyomány. A Jang Liu, vagy más néven King Liu (a Giant alapítója) által létrehozott Kerékpármúzeum elismeréssel adózik a legrégebbi európai kétkerekűek előtt. Van itt a draisienne-ből is – ez a pedálok nélküli kerékpár, vagyis a futóbicikli –, amelyet 1817-ben Karl Drais von Sauerbronn német báró tervezett. De itt látható a Japánból származó postáskerékpár is, ugyanis az 1960-as években a bicikliket még a szigetországból importálták.
Jól időzített alapítások
Az iparág a következő évtizedben fejlődésnek indult, és gyorsan az export felé fordult: 1972-ben King Liu megalapította a Giant Groupot, versenytársa, Ike Cseng pedig a Meridát. Az időzítés megfelelő volt: az 1973-as olajválság után a piac meglódult. „A csúcsot 1986–1987-ben érte el, amikor több mint tízmillió kerékpárt gyártottak évente Tajvanon” – emlékezett vissza Jucseng Cseng, a Decathlon termelési vezetője.
Ebben az időszakban tervezte meg az észak-francia kiskereskedő az első modelljét, és lépett be a piacra. Apránként a Giant és a Merida is fejlesztette az iparágat. Az 1990-es években a mountain bike lett az új növekedési hajtóerő. Az értékesítés ekkor elérte az évi 7,5 millió kerékpárt. Ezt az aranykort kérdőjelezte meg a Kínai Népköztársaságból érkező konkurencia, ahol a költségek sokkal alacsonyabbak voltak – a sokk pedig brutálisan érte a szigetország piact: a 2000-es évek elejére a tajvani eladások 5 millió alá estek.
A tajvani válasz: az A-Team
2003-ban a Giant és a Merida főnökei úgy döntöttek, hogy húsz vállalatot egyesítenek maguk körül, amit A-Teamnek neveztek el. A versenytársak félretették a rivalizálást, és úgy döntöttek, hogy az innovációra alapozva közösen dolgoznak a gyorsabb előrelépés érdekében. Az A-Teamhez tartozik a Velo, a nyergek vezető gyártója; a KMC, amely a láncok világpiacának 80 százalékát birtokolja; a Wellgo, amely pedálokat készít; a Maxxis, a gumiabroncsok beszállítója; a Tektro, a japán Shimano fő versenytársa a fékek és a váltók terén; és a SRAM, a váltók amerikai specialistája, amely erős gyártókapacitással rendelkezik a szigeten.
„A kerékpárok értéklánca átalakult, több összetevőre oszlott.
Minden vállalat egy kis részre specializálódik, és a saját szakterületén kell kiemelkednie: fejlődés, innováció”
– magyarázta Gary Csien, a Dosun (350 alkalmazottat foglalkoztató, világításra szakosodott vállalat) alapítója. Csoportjuk, amely kezdetben nyomtatott áramkörökre specializálódott, most elektromos kerékpárokat is tervez.
A kulcsszó az automatizálás
Csanghuai irodájában Leo Csen, a Tektro három alapítójának egyike úgy emlékezett vissza, hogy az A-Team – amelynek ő is tagja volt – vezetett az M-Team megalakulásához, és amely cég a szerszámgépgyártásra specializálódott. Nekik is meg kellett erősödniük és össze kellett fogniuk, hogy a helyi gyártók automatizálással válaszolhassanak az olcsó kínai gyártók által támasztott versenyre.
A hat épület egyikében, ahol a Tektro a világ minden tájára gyárt kerékpárfékeket, a robotizáció egymást követő szakaszai láthatók. A hat gépből álló, üveggel védett, hatszögletű „állomás” az egyik büszkeségük. A kis fémalkatrészek szállítószalagon érkeznek, robot emeli át azokat, majd automatikusan átkerülnek egyik állomásról a másikra, hogy aztán perforálva, polírozva és lézerrel tesztelve, összeszerelésre készen kerüljenek elő, emberi beavatkozás nélkül. E korszerű gépek mögött a régebbi konstrukciójúak állnak, amelyek még mindig kezelőkkel és kézi minőség-ellenőrzéssel működnek. A vállalat folyamatosan beruház, hogy még gyorsabban tudjon termelni.
„A Decathlon a legnagyobb ügyfelünk, de a forgalmunknak csak kevesebb mint a 10 százaléka áramlik hozzájuk” – mondta el Csen. A Tektro 700 alkalmazottat, köztük 28 K+F-mérnököt foglalkoztat Csanghuában. A csoportnak két gyára van Kínában, amelyek elsősorban a helyi piacra termelnek, de a termelés 70 százalékát továbbra is Tajvanon végzik, ahol viszont kevés a munkaerő. A gépeken vietnami feliratok is találhatók, a vállalat ugyanis engedélyt kapott 150 vendégmunkás alkalmazására.
Bejött a hazárdjáték
2015 óta az egész iparág az elektromos kerékpárok hullámát lovagolja meg, arra számítanak, hogy 2027-re ugyanannyit adnak el belőlük, mint a hagyományos bringákból.
A csúcsminőségű, elektromosokra építő hazárdjáték eddig bevált. 2017 óta a tajvani kerékpárgyártás 2,5 millió darab alá esett, de ezt bőven ellensúlyozta a késztermékek és az alkatrészek értékének növekedése.
A szigetország 2003-ban kevesebb mint 1 milliárd dollár (930 millió euró) értékben gyártott alkatrészeket, 2018-ban 4, 2022-re pedig már több mint 6 milliárd dollárra emelkedett ez az összeg.
A nagyobb országok igyekeznek áttelepíteni a gyártást a thai szigetre, de az összeszerelés már Európában vagy az Egyesült Államokban történik. A Decathlon, amely 2022-ben a 120 milliós globális piacból négymillió darabot értékesített, Franciaországban, Portugáliában és Romániában rendelkezik gyárakkal. A francia vállalat 267 ezer elektromos kétkerekűt is eladott, többségüket a tajvani Simplo akkumulátorokkal szerelték fel. A Giantnek Európában, Hollandiában és Magyarországon vannak összeszerelő-kapacitásai.
Ciklikus piac
Az egyéni és kevésbé szennyező mobilitás iránti vágyra reagálva – különösen a koronavírus-járvány után – az eladások ismét felgyorsultak, és most már csak hosszabb átfutási idővel lehet hozzájutni álmaink kétkerekűjéhez. Ezen a kifejezetten ciklikus piacon azonban az eladások 2023-ban 30 százalékkal csökkentek, így a gyártóknál hegyekben állnak a készletek.
Ez a helyzet természetesen aggasztja a tajvani iparágat is, amely a szerencséjének fellendítésében számít az aktív mobilitás fejlesztésére. Bonnie Tu, aki a Giant Group elnöke, most minden energiáját a közbringák fejlesztésére összpontosítja, és egyre több gyalogost és autóst szeretne a tekerésre átcsábítani.
Ő áll a YouBike, Tajvan egyszerű és hatékony kerékpármegosztó modelljének élén, amely már a sziget tizenegy városában – hamarosan mind a tizenkettőben – jelen van. A világ városainak e modell sikeres megvalósításához útmutatót is kínál. „Mindegyiknek vagy már van rendszere, vagy tervezi, hogy hamarosan létrehoz egyet” – mondta Bonnie Tu, aki abban bízik, hogy az ő példáját veszik át.
Figyelemfelhívásként bemutatta könnyű, narancssárga elektromos biciklijét, amelyen van egy kis gomb, amellyel a nyereg egy nyomással állítható. Ezt a Velo úgy tervezte, hogy a mosástól ne ázzon el, ahogy azt a tulajdonos kérte, és azonnal használatra kész legyen. A YouBike kerékpárok ugyanolyan sebességváltóval rendelkeznek, mint a párizsi közbringatársaik. Természetesen egyetlen bicikli sem ússza meg – állapította meg cikke végén a Le Monde –, hogy Tajvanon gyártott alkatrészekkel szereljék fel.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTI/EPA/Martin Divisek
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
Franciaország, Magyarország és Szerbia különutas Kína-kapcsolata megbontja az európai egységet, és gyengíti az EU-t – erre játszik az oroszok háborúját támogató Peking – írja a Die Welt szerzője.
Tajvan a kínai fenyegetettség miatt fente a fogát Elon Musk műholdjaira, ám ami működött Ukrajnában, nem fog működni a szigeten. A megoldás egy saját flotta építése lesz.
A kommunista elitbe született, de saját politikusi rátermettsége is kellett ahhoz, hogy Kína elnöki székéig emelkedjen – és ott is maradjon. Portrénk Hszi Csin-pingről.
Mark Galeotti szerint az Orosz Föderáció államfője megváltoztatta kormányát, egyesítette az ország védelmi és polgári gazdaságát, hogy állandóan mozgósított állammá váljon.
Azt hinné az ember, hogy egy véres merénylet mindenkit megrendít.
p
0
7
14
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 53 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
contractor-2
2024. április 22. 09:26
A profit 70-80%-át elviszi a japán Shimano a váltóval és a fékekkel. A végére nem marad több a tajvaniaknak a vázgyártáson, fényezésen és az összeszerelésen , mint a napi 12 óra robot.
a bicajok 95%-a katalógus vázra épül, és Tajvanon gyártják. a legtöbb "neves" gyártó is csak matricázik és kitalálja a fényezést, nagyon kevesen fejlesztenek. de ez így volt már még a hi-ten acél váz korszakában is, vagy 30 évvel ezelőtt is